En genomarbetad grafisk profil skapar en helhet kring ditt företags visuella identitet och bidrar till att bygga ett starkt varumärke. En grafisk profil bidrar till igenkänning, vilket kan göra att din kund känner ett större förtroende för ditt varumärke.
Vad består en grafisk profil av?
I profilen finns regler och riktlinjer för hur de olika delarna ska användas, både i trycksaker, på sociala medier och på webbplatsen. Reglerna ser till så att varumärket alltid uppträder likadant visuellt sett.
Logotyp
Typsnitt
Färger
Symboler
Mönster
Bildmanér
llustrationer
En grafisk profils innehåll skiljer sig från företag till företag
Logotypen är den starkaste symbolen
En logotyp är ditt varumärke när du inte är på plats och kan promota det själv. Logotypen ska berätta vad företaget är och vad ni står för. Detta är ofta den starkaste symbolen som vi förknippar varumärken med.
Färger signalerar vad företaget står för
Företagets färger signalerar vad företaget är och vad ni står för. Vi väljer alltid färger med omsorg så de speglar företagets värderingar på ett bra sätt.
Det finns ofta två eller tre huvudfärger som används genomgående i kommunikationen.
Typsnitt som är enkla att läsa
Ett företag har ofta några olika typsnitt som fungerar i print, i presentationer och på webbplatsen. Det är viktigt att typsnitten går i linje med företagets värderingar och att de är enkla att läsa.
Bildmanér förstärker det som du vill berätta
Bildmanér styr vilka foton som används i kommunikationen. Ska det vara med människor på bilderna? Ska bilderna vara svartvita eller ha en viss färgton som går i linje med varumärket?
Bildmanér är en viktig del i kommunikationen. Bilder används för att förtydliga och förstärka det som du vill berätta. Ett genomarbetat bildmanér hjälper till att skapa igenkänning, förmedla rätt känsla och bygga ett starkt varumärke.
Bildmanér kan delas upp i varumärkesbyggande bilder och produktbilder.
Ledord skapar en röd tråd i kommunikationen
Samtidigt som jag tar fram en grafisk profil plockar jag alltid fram ledord som representerar företaget. Dessa hjälper dig att hålla en röd tråd i kommunikationen.
Syftet med ledorden är att du ska kunna kommunicera enhetligt för att bygga ett starkt varumärke. Genom att vara konsekvent blir det tydligt för mottagaren vem kommunikationen kommer från.
Tack vare min långa erfarenhet ser jag till att skapa relevant och effektivt material som på lång sikt stärker ditt företags varumärke.
Alla möten börjar med en första kontakt. Hör gärna av dig till oss om du vill ha en kostnadsfri offert, bolla en idé, få hjälp med design och helhetstänk kring din marknadsföring eller bara är nyfiken på vilka vi är.