fbpx

EN GRAFISK PROFIL FÖR FÖRETAGET VISUELLA IDENTITET

En genomarbetad grafisk profil skapar en helhet kring ditt företags visuella identitet och bidrar till att bygga ett starkt varumärke. En grafisk profil bidrar till igenkänning, vilket kan göra att din kund känner ett större förtroende för ditt varumärke.  

[/vc_column]

EN GRAFISK PROFIL ÄR MER ÄN EN LOGOTYP

En grafisk profil innehåller ofta dessa delar: 
  • Logotyp 
  • Typsnitt 
  • Färger 
  • Symboler 
  • Mönster 
  • Bildmanér 
  • Illustrationer  
I profilen finns regler och riktlinjer för hur de olika delarna ska användas, både i trycksaker, på sociala medier och på webbplatsen. Reglerna ser till så att varumärket alltid uppträder likadant visuellt sett.  

EN GRAFISK PROFILS INNEHÅLL SKILJER SIG FRÅN FÖRETAG TILL FÖRETAG.

Här är några av de viktigaste delarna: 

Logotypen är den starkaste symbolen 
En logotyp är ditt varumärke när du inte är på plats och kan promota det själv. Logotypen ska berätta vad företaget är och vad ni står för. Detta är ofta den starkaste symbolen som vi förknippar varumärken med.  

Färger signalerar vad företaget står för 
Företagets färger signalerar vad företaget är och vad ni står för. Jag väljer alltid färger med omsorg så de speglar företagets värderingar på ett bra sätt.  
Det finns ofta två eller tre huvudfärger som används genomgående i kommunikationen. Dessa kompletteras med någon eller några komplementfärger som används mer sällan.  
 I den grafiska profilen finns konkreta exempel på hur färgerna bör användas.  

Typsnitt som är enkla att läsa 
Ett företag har ofta några olika typsnitt som fungerar i print, i presentationer och på webbplatsen. Det är viktigt att typsnitten går i linje med företagets värderingar och att de är enkla att läsa.  
 Ofta plockar jag fram ett typsnitt för rubriker och ett för brödtexter. Det är vanligt att använda ett serif-typsnitt i tryckt brödtext, men detta blir svårläst på skärmar.  

Bildmanér förstärker det som du vill berätta 
Bildmanér styr vilka foton som används i kommunikationen. Ska det vara med människor på bilderna? Ska bilderna vara svartvita eller ha en viss färgton som går i linje med varumärket?
Bildmanér är en viktig del i kommunikationen. Bilder används för att förtydliga och förstärka det som du vill berätta. Ett genomarbetat bildmanér hjälper till att skapa igenkänning, förmedla rätt känsla och bygga ett starkt varumärke.  
Bildmanér kan delas upp i varumärkesbyggande bilder och produktbilder.  

Ledord skapar en röd tråd i kommunikationen 
Samtidigt som jag tar fram en grafisk profil plockar jag alltid fram ledord som representerar företaget. Dessa hjälper dig att hålla en röd tråd i kommunikationen.  
Syftet med ledorden är att du ska kunna kommunicera enhetligt för att bygga ett starkt varumärke. Genom att vara konsekvent blir det tydligt för mottagaren vem kommunikationen kommer från. 
Tack vare min långa erfarenhet ser jag till att skapa relevant och effektivt material som på lång sikt stärker ditt företags varumärke. 

[/vc_column]

Villagatan 32, Kristinehamn

hej@kreativakontoret.se

073-9921441

color
http://www.kreativakontoret.se/wp-content/themes/alder/
https://www.kreativakontoret.se/
#CEE0D7
style1
paged
Loading posts...
/customers/2/c/a/kreativakontoret.se/httpd.www/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
on
no
yes
on
off
on
on

It´s fika time! Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på sidan. Hoppas du tycker det är okej.